جمع آوری و راهنمائی وتبلیغات کتاب گلشن راز و مجموعۀای از بهترین شرح و تفسیر کتاب ها، ویدیوها، کلاس ها، وب سایت ها، خدمات و محصولات آموزشئ و غیره در باره گلشن راز
( با امکانات ارائه رایگان یا فروش برای همه دوستداران و دانش آموزان )
به نام آن که جان را فکرت آموخت / چراغ دل به نور جان برافروختphilosophyar.net › 18-december-2015·
شرح بیت اول گلشن راز شیخ محمود شبستری در برنامه معرفت توسط دکتر دینانی
++++
از گلشن راز شیخ محمود شبستری. شرح و رمز گشائی دکتر ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت در 10 ویدیو در philosophyar.net
+++++++
نخست از فکر خویشم در تحیر /+ چه چیز است آنکه گویندش تفکر …philosophyar.net › 01-january-2016·
از گلشن راز شیخ محمود شبستری. شرح دکتر ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت
++++
+++++
در باره زندگی شيخ محمود شبستري کانون پژوهشگران فلسفه و حکمت “
در باره شیخ محمود شبستری عارف بزرگ و نامی شیخ محمود شبستری سیمای اتحاد دریان
++++++
++++
++++++++
گنجور » شیخ محمود شبستری » گلشن راز https://ganjoor.net › golshaneraz
+++++
گلشن راز از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
مثنوی گلشن راز مهمترین و مشهورترین اثر منظوم محمود شبستری است که در بردارندهٔ اندیشههای عرفانی وی میباشد. با وجود حجم اندکش، این کتاب یکی از یادگارهای پرارزش و بلندنام ادبیات عرفانی کهن فارسی است، که در آن بیان مفاهیم صوفیانه با شور، شوق، و روانی ویژهای همراه گردیده است. مطابق شیوهٔ معمول عطار و مولانا، در اینجا نیز، از حکایات و تمثیلات برای بیان و عرضهٔ مؤثّر معانی عرفانی و حکمی استفاده شدهاست.[۱]
شبستری این مثنوی را در پاسخ به پرسشهای امیر حسینی هروی سروده است. در هفدهم ماه شوال سال ۷۱۷ فرستادهای از خراسان مشکلات و مسائل مربوط به فهم و تبیین پارهای از رموز و اشارات عرفانی را در قالب نامهای منظوم در مجلسی با حضور شبستری میخواند. یکی از شعرهای او به نام (به نام ان که جان را فکرت اموخت) است که در کتاب فارسی ششم دبستان نوشته شدهاست. شبستری در قرن هفتم متولد شد.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دربارهٔ گلشن راز می نویسد:
گلشن راز به صورت نظم است کسانی که با عالم شعر آشنایی دارند، به روشنی می دانند که هویت شعر براساس تخیل استوار گشته و هر اندازه یک شاعر از قدرت تخیل برخوردار باشد، شعر او نیرومندتر و زیباتر شناخته میشود. البته هر اندازه قدرت تخیل با زیبایی لفظ و بیان همراه باشد، جایگاه آن شعر والاتر خواهد بود. منظومه گلشن راز، نوعی شعر بوده و از زیبایی لفظ و بیان برخوردار است، ولی این منظومه گونه ای از شعر است که بیش از آنکه از تخیل سرچشمه بگیرد، براساس عقل و حکمت استوار شدهاست. این سخن دربارهٔ اشعار عرفای عالی مقام دیگر نیز صادق است.
این اثر شیخ محمود شبستری از جهت حجم و تعداد صفحات کوچک است ولی بزرگترین و عمیقترین مسائل عرفانی در آن مطرح شدهاست. کمتر مطلبی را میتوان در کتاب کبیر و پرحجم «فتوحات مکیه» یا حتی «فصوص» ابن عربی پیدا کرد که موجز و مختصر همان مطلب در منظومه «گلشن راز» مطرح نشده باشد.
تعداد ابیات در بر دارندهٔ سؤالات هروی را ۱۶ یا ۱۷ نقل کردهاند، که پارهای از آنها (از ابتدا و به ترتیب) به صورت زیر است:
نخست از فکر خویشم در تحیر | چه چیزاست آنکه گویندش تفکر؟ | |
کدامین فکر ما را شرط راه است؟ | چرا گه طاعت و گاهی گناه است؟ | |
که باشم من؟ مرا از من خبر کن | چه معنی دارد اندر خود سفر کن؟ | |
مسافر چون بود؟ رهرو کدام است؟ | که را گویم که او مرد تمام است؟ | |
که شد از سر وحدت واقف آخر؟ | شناسای چه آمد عارف آخر؟ | |
اگر معروف و عارف ذات پاک است | چه سودا بر سر این مشت خاک است؟ | |
کدامین نقطه را نطق است، اناالحق؟ | چه گویی هرزهای بود آن مزبق؟ | |
چرا مخلوق را گویند واصل؟ | سلوک و سیر او چون گشت حاصل؟ | |
وصال ممکن و واجب به هم چیست؟ | حدیث قرب و بعد و بیش و کم چیست؟ | |
چه بحر است آنکه نطقش ساحل آمد؟ | ز قعر او چه گوهر حاصل آمد؟ | |
چه جزو است آنکه او از کل فزون است؟ | طریق جستن آن جزو چون است؟ | |
قدیم و محدث از هم چون جدا شد؟ | که این، عالم شد آندیگر خدا شد؟ |
محتویات
خرابات
در ادبیات عرفانی کهن منظور از خراباتی انسان وارستهای است که خودی خویشتن را خراب کرده و از حصار خودبینی و خودپرستی رها گشته است.
خراباتی شدن از خود رهایی است | خودی کفر است اگر خود پارسایی است | |
خرابات از جهان بیمثالی است | مقام عاشقان لاابالی است | |
شبستری |
+++++++
محمود شبستری از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
سعدالدّین محمود بن امینالدّین عبدالکریم بن یحیی شبستری (معروف به شیخ محمود شبستری) یکی از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجریست. با توجه به مطالب مندرج در کتاب روضات الجنان جلد ۲، وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری (متوفی به سال ۷۴۰) بوده و در همان سال فوت نموده، لذا سن شیخ محمود شبستری در زمان فوت باید ۵۲ یا ۵۳ بوده باشد. وی از مشاعر عرفای ایران است و بیشتر شهرت او به خاطر اثر معروفش گلشن راز است.
محتویات
زندگی
سال تولّد او را گوناگون و از جمله ۶۶۷ هجری خورشیدی مطابق با ۱۲۸۸ میلادی دانستهاند. محل تولّد این عارف نامآور قصبهٔ شبستر در نزدیکی شهر تبریز است.
در اوائل زندگیش، تبریز بروز و غلبهٔ قدرت مغولها را شاهد بود. وی در اواسط زندگی به کرمان رفت و در آنجا ازدواج نمود و حاصل این ازدواج یک پسر بود.
وی به دقایق حکمت عرفان نظری واقف و به فتوحات مکّیه و فصوص الحکم محی الدین ابن العربی احاطه داشت. وی به جستجوی شمس خود پرداخت و بهطوری که خود در گلشن راز بیان میدارد، شیخ و پیرش، امین الدّین بودهاست: شیخ و استاد من امین الدّین — داد الحق جوابهای چنین / من ندیدم دگر استاد چنین — کآفرین بر روان پاکش باد[۳]
آثار
آثار وی را میتوان به دو دسته منظوم و منثور بخش کرد.گل
آثار منظوم
- [گلشن راز]
- سعادت نامه
- کنز الحقایق
آثار منثور
- حقّالیقین
- مرآةالمحقّقین
- شاهد (یا شاهدنامه)
گلشن راز
مقالهٔ اصلی: گلشن راز
مثنوی گلشن راز مهمترین و مشهورترین اثر منظوم محمود شبستری است که در بردارندهٔ اندیشههای عرفانی وی و حدود هزار بیت میباشد. با وجود حجم اندکش، این کتاب یکی از یادگارهای پرارزش و بلندنام ادبیات عرفانی کهن فارسی است، که در آن بیان مفاهیم صوفیانه با شور، شوق، و روانی ویژهای همراه گردیدهاست. مطابق شیوهٔ معمول عطار و مولانا، در اینجا نیز، از حکایات و تمثیلات برای بیان و عرضهٔ مؤثّر معانی عرفانی و حکمی استفاده شدهاست.[۵]
شبستری این مثنوی را در پاسخ به پرسشهای امیر حسینی هروی سرودهاست. در هفدهم ماه شوال سال ۷۱۷ فرستادهای از خراسان مشکلات و مسائل مربوط به فهم و تبیین پارهای از رموز و اشارات عرفانی را در قالب نامهای منظوم در مجلسی با حضور شبستری میخواند.
این اثر تا کنون به دفعات چاپ گردیدهاست. یکی از موثقترین نسخههای چاپ شده به کوشش دکتر جواد نوربخش میباشد که براساس ۸ نسخه خطی و ۲ نسخه چاپی معتبر تصحیح و منتشر گردیدهاست.
این کتاب، تا کنون، به زبانهای ترکی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، و نیز اردو ترجمه شدهاست.
شرحهای بر گلشن راز
عارفانی شروح مفصلی بر «گلشن راز» نگاشتهاند از آن جمله: فرانسوی
- منظومه غنچه باز در شرح گلشن راز جلال الدین علی میر ابوالفضل عنقا عارف قرن سیزدهم هجری
- شرح کمال الدین حسینی اردبیلی (الهی) معاصر شاه اسماعیل اول
- نسایم گلشن از شاه داعی الی الله
- شرح لاهیجی از محمد بن یحیی لاهیجی
- شرح مظفرالدین علی شیرازی
- شرح منسوب به عبدالرحمن جامی
- شرح ادریس بن حسام الدین بدیعی
- شرح شیخ بابا نعمتالله بن محمود نخجوانی
- شرح حاج میرزا ابراهیم شریعتمدار سبزواری
- شرح قاضی میر حسین یزدی
- شرح منظوم اسیری
- شرح حسام الدین علی بدلیسی (پدر ادریس بدلیسی نویسندهٔ کتاب هشت بهشت)
- شرح حسین الهی قمشه ای : انتشارات علمی و فرهنگی (۱۳۷۷)
سعادت نامه
سایر آثار
- ترجمه منهاج العابدین (امام محمد غزالی)
- جام جهاننما
- رساله احدیّت
- شرح و تفسیر اسماءالله تعالی
- +++++++
+++++++
شبستری، شاعری كه یونسكو مفتخر به ثبت نامش شد
تبریز – ایرنا- شیخ محمود شبستری، عارف نامی ایران زمین در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری از شعرایی است كه آوازه شهرتش نه تنها مرزهای ملی را در نوردیده، بلكه دایره نفوذ اندیشه هایش یونسكو را به نامگذاری سال های 2017-2016 به نام وی مفتخر ساخته است.با تعمق در ادبیات پر رمز و راز فارسی؛ چه نظم و چه نثر به این نكته می رسیم كه غنای ادبیات فارسی بر دوش دو نوع عرفان (نظری كه با دنیای عقل و استدلال سر و كار داشته) و عرفان عملی (كه با دنیای ذوق و روح و شهود در ارتباط است) استوار است.
در این میانه بزرگانی همچون خواجه عبدالله انصاری، عطار نیشابوری، جلال الدین مولانا، ابوسعید ابولخیر، بایزید بسطامی، منصور حلاج، سنایی غزنوی، سعدی، حافظ … و شیخ محمود شبستری چون نگینی بر تاج ادبیات عرفانی فارسی می درخشند و تلالوء اندیشه هایشان مرهمی بر تنهایی دنیای فسرده انسان امروزی است كه خسته از غبار دلگیر زندگی مادی، روح خود را در چشمه زلال معرفت صیقل می دهد.
‘شیخ محمود شبستری’ یكی از این بزرگان نامی عرفان است كه هر چند بیش از چهار دهه در این دنیای خاكی نزیست، اما شاهكاری از خویش بر جای گذاشت كه بعدها چراغ دل عارفان و عاشقان و آئینه معرفت حق پویان شد.
شیخ سعدالدین محمود فرزند عبدالكریم در ایام سلطنت گیخاتوخان در شهر شبستر از توابع تبریز در آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود.
وی اكثر سال های عمر خویش را به سیاحت در اطراف و اكناف جهان پرداخت و بدین سان كوله باری از تجربه و حكمت برای خویش اندوخت و میراثی ماندگار برای نسل های بعد به یادگار گذاشت.
‘شیخ محمود شبستری’ از علمای مشهور متصوفه زمان خود بود و دانش پژوهان برای حل مسائل عرفانی خویش به او مراجعه می كردند و از وی به عنوان یكی از نوادر روزگار و مفاخر فلاسفه ایران یاد می شود.
وی به خاطر جایگاه و اعتباری كه در عرصه عرفان داشت، همواره مورد وثوق علما، شعرا و عرفا و فلاسفه جهان قرار داشت و در اكثر مجالس و محافل، پاسخگوی خیل سوالات و پرسش های دیگر عرفا بود.
مشهورترین اثر شیخ محمود شبستری ‘گلشن راز’ نامیده شده است؛ گلشنی كه با سلوك معنوی، تفكر همراه با عشق و معرفت، با زبان رمزی، راز حقیقت را نمایان می كند و ترجمه آن به چندین زبان زنده جهان، موید اعتبار و ارج و قرب اوست.
شیخ محمود شبستری چنان به مضامین عرفانی تسلط داشت كه حتی پاسخ های خود را فی البداهه و در همان مجلس به نظم و نثر درمی آورد و پاسخ می گفت.
‘مثنوی گلشن راز’ یكی از آثار ارزشمند ادب فارسی كه نزدیك به یك هزار بیت دارد، از جمله مهم ترین كتاب تعلیمی عرفانی فارسی به شمار می آید كه در شكل گیری آثار و اندیشه های والای عرفانی بعد از خود تاثیر به سزایی داشته است.
همچنین این كتاب در حوزه فلسفه اسلامی نیز از جایگاه قابل تاملی برخوردار بوده و كمك بسیاری به شناخت مبانی عرفان ایرانی در سدههای هفتم و هشتم كرده است.
نقل است شیخ محمود شبستری، مثنوی ‘گلشن راز’ را در جواب چند سؤال منظوم امیر حسین هروی كه از دیار خراسان به نزد مشایخ آذربایجان رسیده بود، سرود و كوشید به سؤال هایی كه عارف خراسان در قالب 15 مسأله طرح كرده بود جواب دهد.
شیخ محمود در جواب سؤال پرسنده مسأله ‘تفكر’ را مطرح می كند كه به اعتقاد وی عبارت است از’رفتن از باطل بسوی حق’ و دیدن ‘كل مطلق’ در وجود ‘جزء’؛ این تعبیر او در واقع اساس بینش صوفیه است و تفاوت بین علم صوفی را كه كشفی است با علم فیلسوف كه استدلالی است بیان می كند.
آوازه اندیشه و عرفان ‘شیخ محمود’ منحصر به زادگاه خود نبود، بلكه شعاع اندیشه ها و افكارش فراتر از مرزهای كشور رفته و شیفتگان حقیقت را به غور در اندیشه هایش وا داشته و مراكز علمی و ادبی دنیا در برابر مقام اش سر تعظیم فرود می آورند.
با توجه به جایگاه جهانی عارف بزرگ شیخ محمود شبستری، یونسكو نام اش را زینت بخش سال های 2017-2016 كرد و اداره كل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی نیز همایشی در بزرگداشت وی برگزار می كند.
معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، شیخ محمود شبستری را عارفی نامدار و حكیمی وارسته دانست و گفت: بیت بیت كتاب وزین گلشن راز، از آسمان معنی به زمین الفاظ فرود آمده و در عالم نقش و نگار، نام و نشان یافته است و این كتاب گران سنگ به حقیقت یكی از حكیمانه ترین و زیباترین كتاب های عرفانی به زبان شعر می باشد.
محمدحسن چمیده فر افزود: آیین بزرگداشت این شاعر نامی، فرصتی است تا به جای گشت و گذار كامل، تنها دریچهای بدان گلشن بگشاییم و پاسخ كوتاه وی را به پارهای از مسائل عرفانی باز نماییم و مشام جان ها را به شمیم گل های گلشن راز عطر آگین سازیم.
وی خاطر نشان كرد: این عارف و شاعر پرآوازه ایرن در كتاب خود با زبان شعر راه تكامل انسان را به زیباترین شیوه بیان نموده و مفاهیم عمیق عرفانی و انسانی را به تصویر كشیده است.
آیین بزرگداشت شیخ محمود شبستری پانزدهم اردیبهشت ماه جاری در سالن همایش های آرامگاه شیخ محمود شبستری در شبستر برگزار می شود.
سعدالدّین محمودبن امینالدّین عبدالكریمبن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری یكی از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری است. با توجه به مطالب مندرج در كتاب روضات الجنان جلد 2، وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری (متوفی به سال ۷۴۰) بوده و در همان سال فوت كرد، لذا سن شیخ محود شبستری در زمان فوت باید ۵۲ یا ۵۳ بوده باشد.
وی از مشاهیر عرفای ایران است و بیشتر شهرت او به خاطر اثر معروفش گلشن راز است.
شهرستان شبستر در 60 كیلومتری شمال غرب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع شده است.
گزارش از: نعمت مرادپور
+++++
همایش بزرگداشت صاحب منظومه گلشن راز در شبستر
همایش سراسری بزرگداشت شیخ محمود شبستری صاحب منظومه گلشن راز در زادگاه این عارف نامی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این همایش یک روزه با هدف گرامی داشت هفت صدمین سالگرد تالیف گلشن راز در شهرستان شبستر آذربایجان شرقی برگزار می شود . وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این همایش ، شیخ محمود شبستری را یکی از نادره گویان و طائران خوش الحان ادبیات و عرفان کشورمان دانست که با گذشت سده ها از زمان حیاتش هنوز فکر پرفروغ او، تشنگان علم و معرفت را سیراب می کند .علی جنتی در پیام خود آورده است : آنچه بیش از هر چیز ابعاد بلند آوازگی شیخ جوان شبستری را رقم زده منظومه گلشن راز اوست که جایگاهی به مراتب رفیع تر و بلند مرتبه تر یافته و نسخه های آن در پهنه گسترده ای از قلمرو فرهنگی ایران آن روزگار منتشر شده است .
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
صاحبخبران با نام متداول «صاحبخبر» یک وبگاه اطلاع رسانی عامالمنفعه است که به طور خودکار اخبار ایران و جهان را از منابع معین خبری جمعآوری کرده و در قالب یک خبرگزاری هوشمند به کاربران نمایش میدهد.
معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی:
ثبت گلشن راز توسط یونسكو در همایش ملی شیخ محمود شبستری گرامی داشته می شود
تبریز-ایرنا- معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت : ثبت هفتصدمین سالگرد تالیف گلشن راز در سال 2016 و 2017 توسط یونسكو در همایش ملی شیخ محمود شبستری گرامی داشته می شود .محمد حسن چمیده فر روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد : در این همایش از تندیس و كتاب ‘چراغ جان’، آخرین اثر تحقیقی در خصوص شخصیت و اندیشه و زندگی شیخ محمود شبستری، رو نمایی می شود.
وی افزود: كتاب ‘چراغ جان’ اثر تحقیقی محمد طاهری خسرو شاهی توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به چاپ رسیده است.
وی با بیان اینكه همایش بزرگداشت یاد و نام ‘شیخ محمود شبستری’ شاعر و عارف شهیر آذربایجان در شهر شبستر، زادگاه وی، برگزار می شود، ادامه داد: در روز دوم همایش، مدرسه گلشن راز افتتاح و از 18 تابلو خط اساتید بنام خوشنویسی كشور با موضوع گلشن راز رونمایی می شود .
چمیده فر بیان داشت :شیخ محمود شبستری صاحب منظومه كم نظیر و پرمحتوای گلشن راز است كه نقشی مهم در توسعه عرفان اصیل اسلامی در جهان بر عهده داشته است.
وی گفت : كتاب گرانسنگ ‘گلشن راز’ در عین كم حجم بودن یكی از پر مغزترین كتب عرفانی محسوب و امروزه در رشته های فلسفه و عرفان و ادبیات عرفانی در مقاطع دكتری تدریس می شود.
چمیده فر اظهار كرد : كتاب گلشن راز، سرچشمه و مرجعی معتبر برای تدریس عرفان و فلسفه در صد ها سال اخیر تا به امروز انتخاب شده و حتی در دیگر كشورها نیز مورد مطالعه اندیشمندان قرار گرفته است.
وی گفت: این عارف و شاعر پرآوازه ی ایران كه به حق مصداق بارزی از تركان پارسی گوی است، در كتاب خود با زبان شعر، راه تكامل انسان را به زیباترین شیوه بیان كرده و مفاهیم عمیق عرفانی و انسانی را در پاسخ به سئوالاتی چند به تصویر كشیده است.
وی، شناساندن بزرگان و مفاخر علمی،ادبی و فرهنگی را بهترین راهكار برای پیوند دادن اندیشه نسل نو و گذشتگان و بهترین شیوه برای مبارزه با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی عنوان و اظهار كرد: آذربایجان و شبستر محل ظهور نخبگان علم و ادب و فرهنگ است و شیخ محمود شبستری نمونه ی بارز بر این ادعاست.
چمیده فر گفت: به دلیل ثبت جهانی بزرگداشت هفتصدمین سالگرد تالیف گلشن راز از سوی یونسكو و با توجه به اهمیت بی بدیل این ادیب فرهیخته و توانای آذربایجان در گسترش عرفان اصیل، پیشنهاد برگزاری همایش ملی بزرگداشت شیخ محمود شبستری همزمان با سفر هیات دولت در سال گذشته به آذربایجان شرقی و حضور دكتر علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان شبستر ارائه شد و مورد موافقت وی قرار گرفت.
وی افزود: این همایش به عنوان مقدمه برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت شیخ محمود شبستری است كه سال آینده برگزار خواهد شد.
وی همچنین از حضور مقام های عالی رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه، آیت الله مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و آیتالله غیاثالدین طهمحمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان در این همایش دو روزه خبر داد.
وی یادآور شد: در این همایش همچنین اساتید پیشكسوت و پژوهشگران ‘گلشن راز’ همچون دكتر صمد موحد – كه شناخت امروز ما از شیخ محمود شبستری بی گمان مدیون تحقیقات وی است – ، دكتر مهدی محقق – رئیس انجمن مفاخر كشور – ، دكتر ابراهیمی دینانی – فیلسوف و شارح گلشن راز – ، دكتر علی اشرف مجتهد شبستری و دیگر اساتید بنام این حوزه در آیین بزرگداشت شیخ محمود شبستری خبر داد.
چمیده فر گفت: این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با برنامه های متنوع و متعددی در پانزدهم اردیبهشت ماه جاری در كنار مقبره شیخ محمود شبستری برگزار می شود و سایر برنامه ها نیز در شانزدهم اردیبهشت ماه با افتتاح مدرسه گلشن راز ادامه می یابد.
+++++++
همایش بزرگداشت صاحب منظومه گلشن راز در شبستر
همایش سراسری بزرگداشت شیخ محمود شبستری صاحب منظومه گلشن راز در زادگاه این عارف نامی برگزار شد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این همایش یک روزه با هدف گرامی داشت هفت صدمین سالگرد تالیف گلشن راز در شهرستان شبستر آذربایجان شرقی برگزار می شود . وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این همایش ، شیخ محمود شبستری را یکی از نادره گویان و طائران خوش الحان ادبیات و عرفان کشورمان دانست که با گذشت سده ها از زمان حیاتش هنوز فکر پرفروغ او، تشنگان علم و معرفت را سیراب می کند .علی جنتی در پیام خود آورده است : آنچه بیش از هر چیز ابعاد بلند آوازگی شیخ جوان شبستری را رقم زده منظومه گلشن راز اوست که جایگاهی به مراتب رفیع تر و بلند مرتبه تر یافته و نسخه های آن در پهنه گسترده ای از قلمرو فرهنگی ایران آن روزگار منتشر شده است . همچنین در این همایش کتاب ” چراغ جان ” که به کوشش محمد طاهری خسروشاهی جمع آوری شده است، رونمایی شد . این کتاب مجموعه آثار محققان در باره این عارف آذربایجانی است . سازمان یونسکو امسال کتاب گلشن راز شیخ محمود شبستری را به مناسبت هفتصدمین سالگرد تالیف این اثر فاخر ثبت جهانی کرده است . سعدالدّین محمودبن امینالدّین عبدالکریمبن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری یکی از عارفان و شاعران سده? هشتم هجریاست. وی در سن 52 سالگی در شبستر درگذشت . شبستر با حدود 126 هزار نفر جمعیت در شمال غرب آذربایجان شرقی واقع شده است .دانلود
تمثال شيخ محمود شبستري رونمايي شد
تبريز – ايرنا – تمثال شيخ محمود شبستري اثر استاد حسن مردانه از استادان داراي نشان درجه يك هنري در رشته نقاشي، در مقبره آن عارف در شبستر رونمايي شد .به گزارش ايرنا، معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي روز پنجشنبه در اين آئين گفت : بر اساس شواهد و قرائن اين اثر اولين اثر از چهره شيخ محمود شبستري است كه رونمايي مي شود .
محمد حسن چميده فر اظهار كرد : تصوير شيخ محمود شبستري از طرف انجمن ادبي استاد عابد تبريز به مقبره عالم جليل القدر اهدا مي شود .
وي افزود: سعدالدين محمود بن امين الدين عبدالكريم بن يحيي شبستري (معروف به شيخ محمود شبستري) يكي از عارفان و شاعران معروف ايران زمين است.
چميده فر بيان داشت: اين برنامه مقدمه اي براي برگزاري آئين بزرگداشت شيخ محمود شبستري در سال آينده است كه در سفر وزير به شهرستان شبستر برگزاري اين مراسم مطرح شده است.
شيخ محمود شبستري يكي از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجري است.
سال تولد او را گوناگون و از جمله 687 هجري قمري دانسته اند.
محل تولّد اين عارف نام آور قصبهٔ شبستر در نزديكي شهر تبريز است.
او در سال 720 هجري قمري در سن 33 سالگي وفات يافته و در زادگاهش شبستر مدفون است.
++++++++
باغ گلشن راز شبستر
آرامگاه شیخ محمود شبستری آدرس : شبستر ( مهد فرهنگ و زیبایی ) – ابتدای خیابان شیخ محمود شبستری http://www.shabestar.ir
آرامگاه شیخ محمود شبستری در قرن هفتم ساخته شده است. آرامگاه مربوط به دوره ایلخانان است و در داخل بافت شهری شبستر قرار گرفته است. آرامگاه، به صورت مجموعه آرامگاهی ساخته شده است و یک ساختمان بزرگ را به خود اختصاص میدهد. این مجموعه معماری در باغ گلشن راز شبستر قرار دارد. شکل و طراحی مجموعه، به سبک معماری سنتی ایرانی-اسلامی است که مدفن شیخ در وسط آن به صورت نگین یک انگشتر قرار گرفته است.
مقبره سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی از عارفای بزرگ اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم و مشاهیر بزرگ آذربایجان شرقی در باغی معروف به گلشن راز در شهر شبستر قرار دارد. این آرامگاه علاوه بر شیخ محمود شبستری، عارف دیگری را با نام بهاالدین یعقوب تبریزی، که گفته شده استاد شیخ محمود شبستری بوده، را در خود جای داده است. به این شکل، آرامگاه دارای دو سنگ قبر است. این آرامگاه به صورت معماری مجموعهای ساخته شده و دارای جذابیت فوقالعادهای است. بنا به دلیل شهرت جهانی عارف بزرگ، شیخ محمود شبستری دارای اهمیت بسیاری است.
شیخ محمود شبستری در زمان سلطنت شیخ محمد خدابنده و ابوسعید ایلخانی میزیسته است. این بنا در زمان قاجاریه توسط حاج میرزاآغاسی وزیر محمدشاه تجدید عمارت شده است. در سال ۱۲۶۷ هجری قمری دو قطعه سنگ نوشته مرمر با خط نستعلیق برجسته روی قبرها نصب شده است. سنگ مزار شیخ محمود شبستری سال وفات وی را ۷۲۰ هجری قمری ذکر کرده است. در کتاب روضاتالجنان، شیخ ابی بابا و شیخ محمود شبستری معاصر یکدیگر بودهاند و در یک سال فوت کردهاند، بنابراین احتمالا شیخ محمود شبستری در حدود سنین۵۰ سالگی درگذشته است.
برخی سن وی را هنگام وفات ۳۳ سال ذکر کردهاند که به نظر درست نمیآید، چرا که به نظر می رسد در این سنین نمیتوان چنین شهرتی در عرفان کسب کرد. قبر شیخ، در سال۱۲۹۷ هجری قمری بنا به فرمان میرزا حسین سپهسالار، مرمت شد.
در باغچه مقبره، چند قطعه سنگ حجاری شده وجود دارد که سه قطعه از آنها جالب و دارای ارزش است. دو قطعه دیگر به شکل صندوق است که احتمالا از سنگهای پایه در ورودی باغچه بوده و دیگری پایه سنگی مقرنس مشعلی است که از نوع سنگهای کبود معمولی است.
امروزه مجموعه آرامگاه شیخ، به صورت یک مجموعه فرهنگی-هنری مورد استفاده قرار میگیرد و از جاهای دیدنی شبستر به شمار میرود. در حال حاضر در این مجموعه کلاسهای مختلف علمی و فرهنگی برگزار میشود. مجموعه دارای کتابخانه عمومی و تخصصی در زمینه ادب و عرفان اسلامی، سالن کنفرانس و چایخانه سنتی نیز است. گفته شده در دهه هفتاد خورشیدی بر فضای آرامگاه افزوده شده و به وسیله خیرانی در شهر شبستر مجموعه آرامگاه از نظر فیزیکی مرمت شده است.
شیخ محمود شبستری
شیخ سعدالدین محمود شبستری ار عرفای قرن هفتم و هشتم هجری قمری است که در ایام سلطنت گیخاتو در شبستر متولد شد و در زمان سلطان محمد خدابنده و ابوسعید بهادر در شهر تبریز زندگی کرد و به شهرت رسید. شیخ به سفرهای بسیار رفت و با علمای حجاز و مصر و شام دیدار نمود و کسب دانش کرد. شیخ محمود شبستری در بیان شرح حال خود اشاره میکند که به کرمان نیز سفر داشته و در آنجا تاهل اختیار کرده و در کرمان داری فرزند شده است. فرزندان وی برخی نیز اهل قلم و کمالات بودهاند. شیخ محمود شبستری طبق نوشته سنگ قبرش در سال ۷۲۰ه.ق وفات کرده است. برخی تاریخ فوت وی بر مزارش را درست نمیدانند و احتمال میدهند که در طول زمان و به دلیل تجدید بناها، تغییر کرده باشد.
در مورد مذهب شیخ محمود شبستری نیز اختلافاتی وجود دارد. برخی وی را پیرو مذهب سنت دانستهاند و وی را معتقد به کلام اشعری تشخیص داده و برخی دیگر وی را پیروی شیعه اسماعیلیه معرفی کردهاند و علت آن را نوشتن تفاسیر اسماعیلیان بر گلشن راز شیخ ذکر کردهاند.
شهرت شیخ محمود شبستری بیشتر به واسطه داشتن مثنوی گلشن راز او است که در سال ۷۱۷ هجری قمری در پاسخ به سوال از مسایل عرفانی اهالی خراسان سروده است. این مثنوی دارای هزار بیت است و یکی از پرمغزترین کتابهای عرفانی محسوب میشود. این کتاب امروزه در مقطع دکتری رشتههای ادبیات و عرفان و فلسفه تدریس میشود. اروپاییان گلشن راز را به زبانهای انگلیسی و آلمانی ترجمه و چاپ کردهاند. مثنوی گلشن راز از قرن ۱۷ و ۱۸ در بین فلاسفه غرب، همچون کانت نیز مطالعه میشده است. این مثنوی سرشار از مضامین عرفانی و فلسفی است و یکی از آثاری است که در زمینه تفکر اسلامی بسیار محل توجه است.
شیخ علاوه بر کتاب گلشن راز، دارای مثنوی سعادتنامه نیز است. مثنوی سعادتنامه کتابی است عرفانی به نظم، که بر وزن حدیقهالحقیقه سنایی سروده شده است. این مثنوی دارای سه هزار بیت است که مشتمل بر حکایات و تمثیلات بوده و نیز شرح حال و آثار پنج نفر از عرفای مشهور تبریز در قرن ششم را در خود جای داده است. کتاب یک منظومه حکمی است و در هشت باب تنظیم شده است. علاوه براین شیخ دارای آثار دیگری به نثر نیز است.
شیخ محمود شبستری از علما و فضلای عصر خود بوده و به دلیل داشتن مثنوی گلشن راز، شهرت جهانی دارد. مقبره وی که از آثار دوره ایلخانی است، در تاریخ دهم مهرماه سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۱۹۷ در شبستر، ثبت ملی شده است و همواره علاقهمندان عرفان و گردشگران بسیاری از ایران و جهان به سمت خود جذب میکند.
++++++++++++++++
++++++++++++
+++++
+++++++++++++++
شبستر ئ از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبستر | |
---|---|
کشور | ایران |
استان | آذربایجان شرقی |
شهرستان | شبستر |
بخش | مرکزی |
نام(های) پیشین | چیچستر (چیچست نام تاریخی دریاچه ارومیه است) |
سال شهرشدن | ۱۳۰۸ |
مردم | |
جمعیت | ۲۹٬۱۸۱ نفر |
جغرافیای طبیعی | |
ارتفاع | ۱۵۰۰ |
آبوهوا | |
میانگین بارش سالانه | ۳۰۰ |
اطلاعات شهری | |
شهردار | محمد باقر موسویان |
رهآورد | بادام، زردآلو، گردو، گیلاس و هلو |
پیششمارهٔ تلفن | ۰۴۱ |
وبگاه | شهرداری |
شناسهٔ ملی خودرو | ایران ۲۵ ن |
کد آماری | ۱۲۱۰ |
شبسترروی نقشه ایران |
شبستر یکی از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان شبستر است. این شهر در ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شدهاست. شبستر به دلیل همجواری با تبریز دومین شهرستان صنعتی استان آذربایجان شرقی محسوب میشود. و به دلیل فعالیت چندین دانشگاه در سطح این شهرستان، شبستر به شهر دانشگاهی استان معروف است.
محتویات
- ۱پیشینه
- ۲فرهنگ
- ۳مردم
- ۴جاذبه های گردشگری
- ۵جستارهای وابسته
- ۶یادداشتها
- ۷مجله (های) علمی
- ۸پیوند به بیرون
- ۹منابع
پیشینه
برپایهٔ اسناد و آثار تاریخی همچون تپهٔ حسنلو در روستای دیزجخلیل و مکان های باستانی روستای تیل که تاریخی فراتر از حد دارند که متأسفانه میراث فرهنگی هیچ حفاری در آن انجام نداده است و کولتپه در قرهتپه ثابت شده که منطقهٔ شبستر پیش از ورود آریاییها به فلات ایران مسکونی بوده و حکومتهای محلی اورارتو و ماننا بر این منطقه تسلط داشتهاند. همچنین آرامگاه شیخ محمود شبستری درگذشتهٔ سال ۷۲۰ هجری در شبستر قرار دارد و نیز تیمور لنگ پس از فتح تبریز در سال ۷۷۸ هجری وارد شبستر شده و در این باره مینویسد:
در روزهای آخر جنگ تبریز، شیخ مسعود نوهٔ شیخ محمود شبستری از شبستر نزد من آمد و مثل دیگران شفاعت سکنهٔ تبریز را کرد و از من خواهش نمود که بعد از غلبه بر تبریز، شهر را مورد قتلعام و تاراج قرار ندهم و چون قسمتی از سکنهٔ شهر یعنی اهالی محلهٔ شام بر سلطان احمد شوریدند، دورهٔ جنگ کوتاه شد. من از اینکه تبریز را گشودم و از قتلعام و تاراج صرفنظر نمودم، قبل از اینکه وارد آذربایجان شوم، میل داشتم که اگر روزی قدم به آن سرزمین گشودم، به شبستر بروم و بر سر مزار شیخ محمود شبستری فاتحه بخوانم و برای وی طلب آمرزش کنم؛ چون آن مرد نیکوکار بر گردن من حق داشت؛ زیرا من از خواندن کتاب او بهنام گلشن راز خیلی چیزها آموختم و شیخ محمود شبستری در آن کتاب مرا با اسرار ازلی و ابدی آشنا کرد. کتاب او با اینکه کوچک است، اما چون گوهر میباشد و با وجود کوچکی قیمت بسیار دارد.
فرهنگ
شبستر زادگاه شاعران و عارفان بسیاری نظیر محمد خیابانی و میرزا علی معجز شبستری شاعر طنز سرای برجسته آذربایجان است.[۷] شیخ محمود شبستری صاحب آثاری همچون حقالیقین، سعادتنامه و مثنوی گلشن راز از مهمترین مشاهیر این شهر محسوب میگردد؛ به گونهای که مرتضی مطهری در کتاب اسلامشناسی راجع به وی مینویسد:
شیخ محمود شبستری آفرینندهٔ منظومهٔ عرفانی بسیار عالی موسوم به گلشن راز بوده که این اثر یکی از کتب بسیار عالی بهشمار میآید و نام سرایندهٔ خویش را جاوید ساختهاست.
مردم
جمعیت
جمعیت شهرستان شبستر برپایهٔ آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ خورشیدی بالغ بر ۱۲۳۸۸۸ نفر بوده که از این تعداد، ۶۰۷۷۴ نفر مرد و ۶۳۱۱۴ نفر زن بودهاند. برهمین اساس، شمار خانوارهای شبستر ۳۷۳۸۶ خانوار میباشد که از این بین ۶۴۳۷۱ روستایی و ۵۹۵۱۷ نفر شهری میباشند.
زبان
مردم شبستر آذربایجانی بوده و زبان آنها ترکی آذربایجانی است.
جاذبه های گردشگری
- آرامگاه سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی موسوم به شیخ محمود شبستری به همراه مزار استاد او بهاءالدین یعقوب تبریزی در باغ گلشن راز شبستر قرار گرفتهاست. بنای این آرامگاه به سالهای پایانی سدهٔ هفتم هجری میرسد؛ البته بعدها در دوران سلطنت محمد شاه قاجار توسط وزیر وی حاجی میرزا آقاسی تخریب و از نو ساخته شد. سنگنبشههای مرمرین نقشبرجسته نیز در سال ۱۲۶۷ هجری بر روی مزار شیخ محمود و بهاءالدین گذاشته شد. میرزا حسنخان سپهسالار در سال ۱۲۹۷ هجری این بنا را مرمت نمود.
- ساحل بندر شرفخانه
- اسکله تال بندر شرفخانه
جستارهای وابسته
- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
- دانشگاه پیام نور شبستر
- جمعیت شهرهای استان آذربایجان شرقی
- حسین کرد شبستری
کلیسای سهرقه در شهر شبستر آذربایجان …pinterest.com
+++++++
گلشن راز است که نقشی مهم در توسعه عرفان اصیل اسلامی در جهان بر عهده داشته است
https://4seasonsgardensplus.com/persian-4-seasons-gardening
Gulshan I Raz: The Mystic Rose Garden Of Sa’d Ud Din Mahmud Shabistari (1880)
by Sa’d Ud Din Mahmud Shabistari, Muhammad Bin Yahya Lahiji, et al. Hardcover$30.36 Paperback$19.90
Gulshan i Raz was composed in A.H. 717 (A.D. 1317), in answer to fifteen questions on the doctrines of the Sufis, or Muhamrnadan Mystics, propounded by Amir Syad Hosaini,1 a celebrated Sufi doctor of Herat. The authors name was Sad uddin Mahinud Shabistari, so called from his birth-place, Shabistar,2 a village near Tabriz, in the province of A zarbaijan. From a brief notice of his life in the Mujalis ul Ushshak, repeated in substance in the Haft I klim, the Sajina i Khushgu, and the Riaz ush Slniara, it would appear that he was bom about the middle of the seventh century of the Hejira (A.D. 1250), and that he died at Tabriz, where he had passed the greater part of his life, in A.H. 720. The only particulars of his life recorded in these Tazkiras are, that he was devotedly attached to one of his disciples named Shaikh I brahim, and that in addition to the Gulshan i Raz he wrote treatises entitled Hakk ul Yakin and Risala i Shahid. No further information as to the circumstances of his life and times is to be found in the poem itself or in the commentary, but we know from the Habib us Siyar and other chronicles3 that his birth was about contemporaneous with the incursion of the heathen Moghuls under Hulaku Khan, the conquest of Persia, Syria and Mesopotamia, and the downfall cf the A bbaside Khalifs, or Vicars of God. And living as he did 1H is life is given in the Nafliat ul Uns of Jami. This name is sometimes written Jabistar or Chabistar. The Persian cliim is usually expressed by the A rabic shin. Ouseley, I bn Haukal, 156. See Malcolm, History of Persia, ii. 252.
(Typographical errors above are due to OCR software and don’t occur in the book.)
Gulshan-I Raz
From Wikipedia, The Free Encyclopedia
Gulshan-i Raz or Gulshan-e Raz (Persian: گلشن راز, “Rose Garden of Secrets”) is a collection of poems written in the 14th century by Sheikh Mahmoud Shabestari. It is considered to be one of the greatest classical Persian works of the Islamic mystical tradition known in the west as Sufism. The poems are mostly based on Irfan, Islam, Sufism and sciences dependent on them.
The book was written about 1311 in rhyming couplets. It was written in response to seventeen queries concerning Sufi metaphysics posed to “the Sufi literati of Tabriz” by Rukh Al Din Amir Husayn Harawi (d. 1318).[1] It was also the main reference used by François Bernier when explaining Sufism to his European friends (in: Lettre sur le Quietisme des Indes; 1688). In English the book’s title is variously given as “Garden of Secrets,” “The Garden of Mystery,” “The Mystic Rose Garden,” or “The Secret Rose Garden.”
Sufi poet Sheikh Alvān of Shiraz translated Gulshan-i Raz into Azeri Turkish verse.]
This is the opening verse of Gulshan-i Raz:
به نام آنکه جان را فکرت آموخت / چراغ دل به نور جان برافروخت
In the name of Him who taught the soul to think,and kindled the heart’s lamp with the light of soul
Life And Work
Shabistari was born in the town of Shabestar near Tabriz in 1288 (687 AH), where he received his education. He became deeply versed in the symbolic terminology of Ibn Arabi. He wrote during a period of Mongol invasions.
His most famous work is a mystic text called The Secret Rose Garden (Gulshan-i Rāz) written about 1311 in rhyming couplets (Mathnawi). This poem was written in response to seventeen queries concerning Sufi metaphysics posed to “the Sufi literati of Tabriz” by Rukh Al Din Amir Husayn Harawi (d. 1318).[6] It was also the main reference used by François Bernier when explaining Sufism to his European friends (in: Lettre sur le Quietisme des Indes; 1688)
Other works include The Book of Felicity (Sa’adat-nāma) and The Truth of Certainty about the Knowledge of the Lord of the Worlds (Ḥaqq al-yaqīn fi ma’rifat rabb al-‘alamīn. The former is regarded as a relatively unknown poetic masterpiece written in khafif meter, while the later is his lone work of prose.
Life And Work
Shabistari was born in the town of Shabestar near Tabriz in 1288 (687 AH), where he received his education. He became deeply versed in the symbolic terminology of Ibn Arabi. He wrote during a period of Mongol invasions.
His most famous work is a mystic text called The Secret Rose Garden (Gulshan-i Rāz) written about 1311 in rhyming couplets (Mathnawi). This poem was written in response to seventeen queries concerning Sufi metaphysics posed to “the Sufi literati of Tabriz” by Rukh Al Din Amir Husayn Harawi (d. 1318).[6] It was also the main reference used by François Bernier when explaining Sufism to his European friends (in: Lettre sur le Quietisme des Indes; 1688)
Other works include The Book of Felicity (Sa’adat-nāma) and The Truth of Certainty about the Knowledge of the Lord of the Worlds (Ḥaqq al-yaqīn fi ma’rifat rabb al-‘alamīn. The former is regarded as a relatively unknown poetic masterpiece written in khafif meter, while the later is his lone work of prose.
Garden Of Mystery: The Gulshan-I Raz Of Mahmud Shabistari
by Mahmud Shabistari Garden of Mystery, the ‘Gulshan-i Raz’, holds a unique position in Persian Sufi literature. It is a compact and concise exploration of the doctrines of Sufism at the peak of their development that has remained a primary text of Sufism throughout the world from Turkey to India. It comprises a thousand lines of inspired poetry taking the form of answers to questions put by a fellow mystic. It provides a coherent literary bridge between the Persian ‘school of love’ poetry and the rapidly growing number of metaphysical and gnostic compositions from what had come to be known as the school of the ‘Unity of Being’. Translated by Robert Darr who has for thirty-five years been a student of classical Islamic culture.
++++++++++
+++++++
+++++++++
++++++++